Welkom op mijn netvlies.

Translate

donderdag 11 november 2010

De kracht van het NU! (Eckhart Tolle)

In de nieuwe tijd zal het langzamerhand vanzelfsprekend worden dat een mens ook van zichzelf houdt. In de oude, nu stervende tijd, ging het er vooral om jezelf weg te cijferen, jezelf te verloochenen om je zoveel mogelijk in dienst van de ander te stellen. Hebt uw naaste lief, leerden de oudere generaties. Voor de kinderen van de nieuwe tijd wordt de liefde voor jezelf net zo vanzelfsprekend als de liefde voor de ander: Hebt u naaste lief als uzelf! Daarbij zal het erom gaan om tussen die beide vormen van liefde, die voor jezelf en die voor de ander, het juiste evenwicht te bewaren. Te veel liefde voor de ander betekent dat jij zelf niet tot je recht komt, te weinig 'nee' durft te zeggen en te weinig je eigen ruimte durft in te nemen. Te veel liefde voor jezelf maakt je egoïstisch en doet de ander tekort. In het nieuwe tijdperk wordt ons dus de weg van het juiste midden geleerd, en dat nieuwe tijdperk begint.


Als ik je vraag naar mij te luisteren en
jij begint mij adviezen te geven
dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en je mij begint te vertellen,
waarom ik iets niet zo moet voelen
als ik voel, neem je mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij denkt dat jij iets moet doen,
om mijn probleem op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.

Dus alsjeblieft, luister alleen maar naar me,
en probeer me te begrijpen,
en als je wilt praten,
wacht dan even en ik beloof je,
dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten