Welkom op mijn netvlies.

Translate

maandag 15 november 2010

'Aandacht', de brandstof van creatie.

Aandacht is de creërende kracht in ons universum.

Door aandacht groeit alles. Door het onttrekken van aandacht, gaat alles dood.

Gevangen aandacht, ofwel aandachtsfixaties (zoals zorgen, dwanggedachten, onbedwingbare verlangens en weerstanden, maar ook tiks of zelfs neuroses) creëert ons leven even goed als vrije aandacht dat voor ons kan doen. Het verschil is dat gevangen aandacht ons leven onbewust creëert (slachtoffer-ervaring) en dat vrije aandacht ons ter beschikking staat om zelf ons leven bewust te creëren (creator-ervaring).

Affirmeren is onze vrije aandacht gebruiken voor het bewust creëren van ons leven.
Hoe meer vrije aandacht wij hebben, hoe sterker de affirmatie werkt, want de gevangen aandacht creëert even hard mee, en meestal de andere kant op.

Als we negatieve gedachten (gevangen aandacht) wegstoppen, door 'er gewoon niet meer aan te denken', gaat deze gedachtekracht 'ondergronds'.
Er niet meer aan denken, maakt geen aandacht vrij. De gevangen aandacht wordt alleen maar onbewust en creëert daarmee ons slachtofferschap: er gebeuren dingen die we niet willen en ook niet snappen. We noemen dat dan maar 'lot' of 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk'. We leggen deze creatie buiten onszelf.

Alle affirmaties ten spijt, zonder vrije aandacht zal er weinig worden gecreëerd wat we willen.

Het vrij maken van je gevangen aandacht is dan ook de basis van creatievermogen. Niet alleen door het leeg maken van ons hoofd, maar ook door het bloot leggen, het bewust maken, van al onze onbewuste kanten. Want alleen door bewustwording kan worden losgelaten, wat aandacht vrijmaakt.
Bewustwording is het belangrijkste fundament onder affirmeren.

Integriteit is het andere fundament.
Integriteit heeft niets met moraal te maken maar alles met eenheid: denken, spreken, voelen en handelen zijn in 1 lijn.
Als deze 4 elementen onderling verschillen, wordt aandacht opgeslokt.
Als ik anders denk dan handel, moet ik aandacht gebruiken voor wat ik doe.
Als ik anders spreek dan voel, moet ik aandacht geven aan wat ik zeg.
Als ik anders denk dan voel, moet ik aandacht geven aan het 'controleren' van mijn gevoel. Enzovoorts.
Geheimen en verborgen agenda's, roddels en bewuste manipulaties kosten veel vrije aandacht.
Door integer te leven, komt deze aandacht vrij.

Het pad van bewustwording kan soms pijnlijk zijn, voor een bepaalde tijd.
Je zal kanten van jezelf tegen komen die je niet voor niets had weggestopt.
Je zal ze moeten aanschouwen en accepteren als een deel van jou. Pas dan, zal je ze kunnen loslaten, zonder weerstand. En aandacht komt vrij.

Het pad van integriteit kan soms onmogelijk lijken, voor een bepaalde tijd.
Je zal keuzes moeten maken in spreken, denken en handelen. Sommige keuzen kunnen je leven totaal omgooien.
Maar je gedachten, spreken, voelen en handelen komen steeds meer op 1 lijn. En bij iedere stap, komt aandacht vrij.

Deze paden, hoe moeilijk ze ook lijken te zijn, zal leiden onverbiddelijk tot een zee van vrije aandacht.
Aandacht die jij volledig mag aanwenden voor de creatie van je leven, waar je dan bewust en in vrijheid voor kiest.
Dit zal jouw hemel zijn, hier op aarde.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten