Welkom op mijn netvlies.

Translate

dinsdag 1 november 2011

Boeken : hsp

Voluit leven met hooggevoeligheid / druk 1: strategieën voor overleven

 Door S. Marletta-Hart

http://books.google.be/books?id=zvD90idoDlkC&printsec=frontcover&hl=nl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false 

De levensopdracht van nieuwstijdskinderen (boek)

De levensopdracht van nieuwstijdskinderen

Een tijdje terug zat ik in de zendo. We hadden net een mantra gereciteerd over vrede en er kwam een kort gesprek op gang. Iemand uit de groep stelde de vraag of het ooit wel goed komt met deze maatschappij. Zoveel ellende. Een ander reageerde met de stelling dat er positieve verschuivingen aan zitten te komen.

Er zijn sociale en economische problemen. Met het milieu is het slecht gesteld. De huidige systemen werken simpelweg niet meer. We moeten op zoek naar nieuwe vormen. Dat gaat niet gebeuren met de mensen die nu regeren. Die blijven veelal in dezelfde valkuilen vallen. Maar er zit een generatie aan te komen die hier gevoelig voor is en andere wegen in wil slaan. Deze generatie wordt ook wel aangeduid met de term ‘nieuwetijdskinderen’. Dit is me zeer bijgebleven. Positieve veranderingen. Daar wil ik in geloven!


Nieuwetijdskinderen?

Maar wat zijn nu eigenlijk ‘nieuwetijdskinderen’ en op welke manier kunnen ze bijdragen aan een betere wereld? Het boek van Hans Stolp, De levensopdracht van nieuwetijdskinderen, biedt antwoorden op deze vragen en meer dan dat…
De schrijver maakt in eerste instantie vooral duidelijk dat nieuwetijdskinderen het niet altijd makkelijk hebben. Dit leidt Stolp in met een citaat van een jonge vrouw: ‘Als kind voelde ik me altijd een buitenstaander. Op de een of andere manier was ik van jongs af aan anders dan de andere kinderen, iets wat de mensen om me heen op allerlei subtiele manieren lieten merken. Waaróm ik anders was, begreep ik niet. Pas veel later besefte ik dat niet iedereen de dingen zag die ik zag en dat niet iedereen voelde wat ik voelde . Pas later begreep ik dat het niet gewoon was om de aura van mensen te zien en te praten met je eigen engel.’ (..) ‘Ook merkte ik dat mensen het niet prettig vonden dat ik zie wat ze voelden: dat ze boos, teleurgesteld of wat dan ook waren.’
De auteur reikt handvatten aan om deze bijzondere kinderen op een goede, liefdevolle manier te begeleiden. Nieuwetijdskinderen hebben namelijk vaak hulp nodig om te leven in maatschappij die in feite ongeschikt is aan hen. Er kan bijvoorbeeld worden gekeken naar het dieet. De hypergevoeligheid van de kinderen werkt namelijk ook door in hun fysiek. Ze reageren dikwijls gevoelig op verschillende voedingsmiddelen. Andere hulpmiddelen zijn gedragstherapie en neurofeedback. En volgens Stolp is ook het type onderwijs van het kind belangrijk, een type waarin niet hun (leer)prestaties centraal staan maar meer hun ontwikkeling tot een gelukkig en zelfstandig mens. Het boek is daarmee zeer leerzaam voor nieuwetijdskinderen en hun relaties.

Levensopdracht


De ‘levensopdracht’, namelijk de mensheid helpen bij het ontwikkelen van een nieuw, hoger bewustzijn, vond ik tijdens het lezen minder centraal staan. Nieuwetijdskinderen zijn er in vele soorten en maten, maar er bestaan belangrijke overeenkomsten, waaronder een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, hypergevoeligheid, een levende verbinding met de geestelijke wereld, een sterke sociale gerichtheid en ook een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Er zijn veel meer eigenschappen, maar de kenmerken die ik noem, kunnen ons als samenleving verder helpen. Dit is ook wat Stolp aan het einde van zijn boek benadrukt. Hij drukt het zelfs uit als een ‘onmisbaar slot’. Stolp: ‘Aan nieuwetijdskinderen wordt in deze tijd een belangrijke opdracht toevertrouwd: zij mogen de weg banen naar een nieuwe samenleving; zij bouwen aan de bruggen, waarmee de mensheid vanuit een oude wereld een nieuwe binnengeleid zal worden’. Prachtige opening van het slotwoord, maar ik had gedacht dat hier in de rest van het boek meer de nadruk op lag. Het boek is echter meer een verhandeling over de verschillende typen nieuwetijdskinderen en hun eigenschappen. En hoe we deze bijzondere kinderen kunnen begeleiden. Dit kan ons echter wel verder helpen. Wanneer deze kinderen en wij allen beseffen wat ze zijn en ook weten hoe we met deze bijzonderheid om kunnen gaan, kunnen er prachtige dingen bereikt worden.

Samenleving omvormen

De levensopdracht van nieuwetijdkinderen is dus eerst en vooral een uitgebreide omschrijving van ‘nieuwetijdskinderen’. Als je dit boek leest weet je ineens veel over de verschillende typen van deze bijzondere kinderen en al hun eigenschappen. Het doet daarmee bijna aan als een leerboek. In het boek staan echter ook veel handvatten om deze kinderen op een goede en liefdevolle manier te begeleiden. Het geeft ook inzichten voor het kind zelf. Dat is wat dit boek een mooi werk maakt. Misschien ben je zelf een nieuwetijdskind of anders is er vast wel iemand in je omgeving. Ze zijn er steeds meer. Dit type kinderen herkennen en weten ermee om te gaan kan hun helpen, maar ook de directe en wijde omgeving. ‘Nieuwetijdskinderen zullen dan door hun wezen een groot aandeel hebben in het omvormen van de samenleving’, stelt Hans Stolp zelfs. Ik sluit me graag bij hem aan.

Jeroen Maas


De levensopdracht van nieuwetijdskinderen
Wie ze zijn en wat ze ons leren
Door: Hans Stolp
ISBN: 97890 202 04018
Prijs: € 14,90
Blz.: 152


Bron: http://www.happynews.nl/2010/06/10/de-levensopdracht-van-nieuwstijdskinderen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten