Welkom op mijn netvlies.

Translate

vrijdag 28 oktober 2011

Illusie

Eens werd de meester naar het hof van de koning geroepen om de prins onderricht te geven. Al gauw merkte de meester dat de prins leergierig was en openstond voor onderricht en wijze leringen, maar dat hij ook zeer gehecht was aan het stoffelijk leven en grote moeite had om de illusie van het bestaan te doorzien. Op een dag, toen de meester en zijn leerling zich in de bibliotheek van het kasteel bevonden, gaf de meester een kom aan de prins en zei:

‘Ik heb grote dorst, prins. Wil je alsjeblieft in deze kom wat water uit de rivier halen?’
De prins nam de kom en ging op weg naar de rivier…
Toen hij zich bukte om water in de kom te scheppen zag hij een mooie, jonge vrouw, die net als hij op het punt stond water uit de rivier te scheppen. De vrouw was zo oogverblindend mooi dat de prins op slag verliefd werd. De prins liep met haar mee naar haar huis, maakte kennis met haar ouders en het duurde niet lang of de bruiloft werd gevierd. De prins en zijn vrouw kochten land, bouwden een huis, kregen een zoon en een dochter en leidden vele jaren een gelukkig leven. Maar op een dag vielen de soldaten van een vijandig gezinde koning
het land binnen. Er woedde een verschrikkelijke oorlog en de zoon van de prins sneuvelde. Het verdriet van de ouders was groot. De vijandige troepen werden uiteindelijk verdreven, maar er was veel verwoest. Korte tijd na het einde van de oorlog trok er een verschrikkelijk noodweer over het land. Rivieren traden buiten hun oevers en overstromingen richtten enorme schade aan. En het water bleef maar stijgen. De prins, zijn vrouw en hun dochter moesten op het dak van hun huis klimmen om aan de verdrinkingsdood te ontsnappen. Maar toen gleed de dochter toch nog uit en kwam om in de golven. Het verdriet van de ouders was bijna ondraagelijk. Het water was nog maar nauwelijks gezakt of het land werd getroffen door een epidemie en vele, vele mensen stierven. Ook de vrouw van de prins werd ziek. Ze lag met hoge koorts in bed en op een dag vroeg ze haar man om wat water te halen uit de rivier omdat
ze zo’n dorst had. De prins pakte een kom en ging op weg naar de rivier…
Toen hoorde de prins plotseling een stem die vroeg: ‘Waar blijft mijn water?’
De prins keek op en zag de meester voor zich staan.
En toen begreep hij wat de meester bedoelde met illusie.

De meest positieve werking van desillusie:
de illusie:     ik moet liefde kunnen voelen
de illusie:     zonder romantische liefde kan ik niet gelukkig zijn
de illusie:     ik ben heer en meester in huis
de illusie:     mijn bestaan als persoon is echt
de illusie:     wie niet vecht, kan niet winnen
de illusie:     het heerlijke leven is ergens anders
de illusie:     wie niet beweegt brengt niets teweeg
de illusie:     wat ik waarneem is waar
de illusie:     wat er op staat, zit er ook in
de illusie:     eigenlijk zit ik in de verkeerde film
de illusie:     elke stap voorwaarts brengt me verder
de illusie:     in leegte is geen vervulling
de illusie:     mijn leven heeft een speciaal doel
de illusie:     stilte is afwezigheid van geluid


Geen opmerkingen:

Een reactie posten