Welkom op mijn netvlies.

Translate

maandag 6 juli 2015

DE APPELPIT.

Lang geleden, in moeilijke tijden, werd een man op heterdaad betrapt toen hij voedsel stal op de markt.
De koning werd op de hoogte gebracht van deze overtreding en beval dat de man moest hangen voor de diefstal. Terwijl de man in een donkere kerker zat opgesloten, werden de voorbereidingen voor de executie getroffen.

Op de dag dat hij zou worden opgehangen, leidden te bewakers de man naar de galg en daar werd hem gevraag of hij nog iets wilde zeggen voordat hij ter dood gebracht zou worden.
“Ja,” zei de gevangene. “Ik heb een boodschap voor de koning. Ik heb een speciaal geschenk, mij doorgegeven door mijn vader, die het weer van zijn vader had gekregen. Ik heb een appelpit die van de een op de andere dag zal uitgroeien tot een bloeiende boom en onmiddellijk vrucht zal dragen. Ik vind het gewoon zonde dat dit geheime geschenk met mij sterft voordat ik het heb doorgegeven.”
De koning was onder de indruk en vroeg de gevangene hem het geheim te vertellen en de appelpit in de grond te stoppen voordat hij stierf.
“Dat zou ik graag doen,” zei de gevangene, “maar ik moet u waarschuwen dat de pit alleen in de grond kan worden gestopt door iemand die nog nooit oneerlijk is geweest – die nooit iets gestolen heeft of een leugen verteld heeft of iemand op wat voor manier ook bedrogen heeft. Dus het is duidelijk dat ik het niet zelf kan doen, want ik ben veroordeeld wegens diefstal.”

De koning gaf opdracht aan zijn eerste minister om de pit in de grond te stoppen, maar de eerste minister keek bedeesd en gaf toe dat hij ooit iets zelf had gehouden wat niet van hem was en dat hij daarom de pit niet in de grond kon stoppen.
Dus liet de koning zijn minister van financiën halen, die onmiddellijk met een hoogrood hoofd bekende dat er tijden waren geweest waarop hij niet volkomen eerlijk had gehandeld waar het de schatkist betrof. “Majesteit, ik denk,” zei de minister, “dat u de pit zelf in de grond moet stoppen.”
De koning aarzelde en was duidelijk slecht op zijn gemak. Hij herinnerde zich hoe hij zijn vrouw had bedrogen en ontrouw was geweest. Hij liet zijn hoofd hangen en gaf toe dat ook hij niet de pit in de grond kon stoppen.

De dief keek alle drie aan. “U bent de machtigste mannen van het land,” zei hij, “maar toch bent u geen van drieën vrij van schuld. Geen van u drieën kan de appelpit in de grond stoppen. Maar ik, die een stuk brood heb gestolen omdat ik van de honger omkwam, word ter dood veroordeeld.”
En de koning verleende de wijze dief gratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten