Welkom op mijn netvlies.

Translate

vrijdag 8 november 2013

Een cadeau van waarde...

Drie broers - Wang, Han en Tsjeng - verlieten jaren geleden het ouderlijk huis om hun geluk in de wereld te beproeven. Ze hadden alle drie veel succes. Het toeval wilde dat ze elkaar tegenkwamen toen ze weer op weg naar huis waren. Tijdens de terugreis vertelden ze elkaar wat ze allemaal voor hun moeder gedaan hadden met hun geld. 
De oudste broer zei: ‘Ik heb een tijd geleden voor moeder een groot huis laten bouwen.’ 
De middelste broer zei: ‘Ik heb een grote tuin voor haar laten aanleggen, zodat ze van haar eigen groente en fruit kan genieten.’ 
De jongste broer zei: ‘Jullie weten dat moeder zo graag las in het boek ‘Tao Te Tjing’ van Lao Tse. Omdat haar ogen al een hele tijd niet meer goed zijn en ze dus niet meer kan lezen, heb ik een heel bijzondere papegaai voor haar gekocht, die de hele Tao Te Tjing kan opzeggen. Twintig jaar lang hebben bekwame vakmensen met die vogel gewerkt, net zolang totdat hij alle verzen uit dat boek kon citeren. Er bestaat geen vogel zoals deze. Moeder hoeft maar een nummer van een strofe te noemen en de papegaai citeert die strofe feilloos.’ 
Terwijl de drie broers nog onderweg waren, bereikte hen per post een bedankbrief van hun moeder. 
‘Beste Wang,’ schreef ze aan de oudste zoon, ‘het huis dat je voor me hebt laten bouwen is heel erg groot. Ik gebruik maar één kamer en heb grote moeite om het hele huis schoon te houden.’ 
‘Beste Han,’ schreef ze aan de tweede zoon, ‘ik ben te oud om in de tuin te werken, dus koop ik groente en fruit op de markt en de tuin begint te verwilderen.’ 
‘Beste Tsjeng,’ schreef ze haar jongste zoon, ‘je hebt een goed gevoel voor wat je moeder nodig heeft; het haantje dat je me stuurde heeft voortreffelijk gesmaakt!’ 

Bron: http://www.zinnigeverhalen.nl/ 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten