De geschiedenis van de mensheid zit in je, de veelomvattende
ervaring, die diepgewortelde vrees, angsten, verdriet, plezier en al de
geloven die de mens verzameld heeft door de eeuwen heen. Jij bent dat
boek . Het wordt niet gedrukt door een uitgever. Het is niet te koop. Je
kunt niet naar een psycholoog gaan want zijn boek is hetzelfde als het
jouwe. En zonder dat boek zorgvuldig te lezen met geduld en zonder
haast, zul je nooit in staat zijn de maatschappij waarin we leven te
veranderen, die maatschappij die corrupt is en immoreel. Er is zo veel
armoede, onrechtvaardigheid en nog veel meer narigheid. Ieder serieus
mens zal zich bezorgd maken over hoe de wereld er nu voorstaat, met al
de chaos, corruptie, oorlog - de grootste misdaad is oorlog. Om een
radicale verandering in onze maatschappij en de structuur daarvan teweeg
te brengen, moet je in staat zijn dit boek dat je zelf bent te lezen,
daar de maatschappij waarin we leven gemaakt wordt door ons allemaal,
door onze ouders, grootouders enzovoort. Alle mensen hebben deze
maatschappij gecreëerd, en als de maatschappij niet veranderd wordt, zal
er meer corruptie zijn, meer oorlogen en een grotere afbraak van het
menselijk denkvermogen. Dus om dat boek, wat je zelf bent te kunnen
lezen, moet je de kunst van het luisteren naar wat dat boek zegt,
verstaan. Luisteren houdt in het niet interpreteren wat het boek zegt.
Observeer het alleen maar, zoals je naar een wolk zou kijken. Je kunt
niets aan die wolk doen, noch aan de palmbladeren die in de wind
zwaaien, of aan de schoonheid van de ondergaande zon; je kunt er niets
aan veranderen. Zo moet men de kunst van het luisteren verstaan naar wat
het boek zegt. Het boek ben jij; het zal alles openbaren.
Er
is een andere kunst: de kunst van het leren. Computers kunnen leren;
zij kunnen geprogrammeerd worden en zij zullen herhalen wat hun verteld
is. Wij ondervinden eerste, verzamelen kennis, slaan die op in de
hersenen, dan ontstaan gedachten als herinnering en daarna handeling. En
van dat handelen leer je. Op die manier is leren het vergaren van meer
kennis. Dit is wat een denkvermogen wat waarneemt en waakzaam is steeds
doet, zoals een computer. Ervaring, kennis, herinnering, gedachte,
handeling - dat is wat we alsmaar doen, wat leren genoemd wordt - leren
door ervaring. Dit is de geschiedenis van de mens - voortdurende
uitdaging en de reactie op die uitdaging. En het boek bevat de hele
kennis van de mensheid, en dat ben jij.
Misschien ben je
wel heel geleerd, heb je gestudeerd, maar ik zeg dit alles in heel
eenvoudige taal. Maar het woord is niet het ding. Zoals ik gezegd heb er
is de kunst van het waarnemen, de kunst van het luisteren en de kunst
van het leren. De mens is nooit vrij van het bekende; daardoor wordt ons
leren mechanisch. De kunst van het leren houdt iets totaal anders in.
Leren betekent onderzoek in de beperktheid van kennis en dan verder
gaan. Laat ons het boek van het leven lezen met deze drie processen -
luisteren, observeren, leren. Jij leest het boek met mij; ik lees niet
jouw boek. We lezen het boek van de mensen en dat ben jij en de spreker
en de rest van de mensheid. Sta hier alsjeblieft even bij stil. Als we
het boek wat we zelf zijn kunnen lezen, zullen alle conflicten, al het
zwoegen eindigen. Alleen zo'n denkvermogen is een religieus
denkvermogen; niet een gelovend denkvermogen, niet een denken dat al de
rituelen uitvoert, maar het denken dat vrij is. Als het boek helemaal
gelezen is, is het alleen zo'n denkvermogen dat de zegen van de waarheid
ontvangt.
Wat is het eerste hoofdstuk in dat boek? Het is
jouw boek en wat is de inhoud van dat hoofdstuk? Naast het fysieke
bestaan, het fysieke organisme met al het gedoe van het lichaam, ziekte,
luiheid, slordigheid, het gemis van juist voedsel, goede voeding -
afgezien van dat allemaal, wat is dan je eerste reactie? Je hebt
misschien naar je gezicht gekeken, je haar gekamd, je gezicht gepoederd
en al die dingen, maar je hebt nooit in jezelf gekeken. Als je jezelf
onderzoekt, ontdek je dan niet voor jezelf dat je een tweedehands mens
bent? Het is niet zo leuk om jezelf als tweedehands mens te beschouwen.
Maar we zijn vol van de kennis van andere mensen - van wat iemand of een
goeroe gezegd heeft, van wat Boeddha gezegd heeft, wat Christus zei,
enzovoorts. Daar zijn we vol mee. En als je dan ook nog op een school,
een lyceum of naar een universiteit geweest bent, hebben ze je daar weer
verteld, wat je moest denken. Als je je realiseert dat je dus een
tweedehands mens bent, dan kun je die tweedehands kwaliteit van het
denken opzij zetten - en kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten