Welkom op mijn netvlies.

Translate

maandag 20 juni 2016

De weg naar De Waarheid.

Een leerling vraagt zijn goeroe: “Meester, kunt u mij de weg wijzen naar Vrede en Geluk? Daar waar Liefde en Wijsheid verblijven, ver weg van conflict en lijden? Alstublieft, wilt u me van dit miezerige bestaan bevrijden?”

De oude man kijkt zijn jonge volgeling in de ogen en antwoordt: “Van wat zou ik jou moeten bevrijden? Met wie ben je in gevecht?”. Hij wacht een ogenblik en vervolgt: “Moet ik je bevrijden van de ander, van je verstand, je emotie of van je gevoel? Is het vinden van De Waarheid waarlijk jouw enige doel?”

De leerling springt op en roept: “Ja, Eeuwige Wijsheid, toon mij de weg naar de Waarheid! Ik zal er alles voor doen! Ik zal u dienen, ik zal vasten, mediteren, alle heilige geschriften lezen die er zijn! Ik zal mij onthouden van elk verlangen en elk plezier, ik zal een sober leven leiden waarin geen plaats is voor luxe en vertier!”

De goeroe schudt zijn hoofd en spreekt: “Nee, mijn lieve kind, dat is waar je het Geluk nimmer vindt. De weg die je zoekt bestaat niet buiten jezelf, de plaats van Liefde en Wijsheid is hier en nu, in je hart. Zoek niet in dingen van het verstand. Je hart is de weg en tegelijk je doel, stop met denken. Voel!

Uit het boek: Mario Borzic: Uit 't Hart

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten